A Félvilág visszatért az
Urániába, a film egyik forgatási helyszínére. A vetítésen is nagy sikert
aratott a produkció. Ráadásul a nézők találkozhattak a film készítői közül Szász Attila rendezővel (Most látszom, most nem látszom; A berni
követ), Nagy András operatőrrel
(Bibliotheque Pascal, Fehér tenyér, Johanna), Szakács Györgyi (Kossuth-díjas, Jászai Mari-díjas, Mafilm-díjas)
jelmeztervezővel ( napfény íze kosztümjeiért Oscar-díjra jelölték) és Valcz Gábor látványtervezővel (Moszkva
tér, Poligamy, Swing).
Szász Attila:
A rendező azért ezt a történetet
választotta,mert kíváncsi volt, hogy ezt a századfordulós hangulatot, hogyan
tudják majd korhűen ábrázolni, illetve nagyon tetszett a 3 nő kapcsolata.
Mozifilmes igényességgel vágtak
bele a film elkészítésébe, de eredetileg egy 50 perces 1 helyszínes film
készítésére szerződtették őket. Ehelyett lett egy 88 perces több helyszínes produkció. Ráadásul
így is ki kellett vágni erotikus jeleneteket.
Az első költségvetés kalkulálás a
meglévő összeg ötszörösére sikeredett először, de végül sikerült megvalósítani
a filmet a rendelkezésre álló keretből, illetve az idővel versenyt futva a
forgatás mindössze 19 nap alatt zajlott le.
Fotó: The Orbital Strangers Project |
Valcz Gábor:
Az írónak konkrét elképzelései
voltak a díszlettel kapcsolatban, ráadásul folyamatosan jelen volt a forgatáson és segített a pici
nüánszokban.
Mivel az anyagiak miatt nem volt
lehetőség műteremre, Elza polgári lakását egy vidéki kastélyban alakították ki.
Valamint az Uránia filmszínházban is forgattak. Ez a helyszín azért is volt
ideális,mert 80-90%-ban már nem is nagyon kellett alakítani a helyen. Ráadásul
a rohanó tempó miatt egy éjszaka volt berendezni a terepet és leforgatni az
ottani jelenetet.
Szakács Györgyi:
20-30 éve gyűjti a különleges
ruhákat. S a gyűjteményéből ő választotta ki, hogy mit szeretne megmutatni a
közönségnek. Azonban az aprólékosságoknak legalább a fele nem is látszódik a
filmben,de ez ezzel jár. - mesélte Szakács Györgyi.
Előzetes ruhapróba nem volt, idő
és a pénz híján. A filmben megjelenő ruhák többségét az eredeti alapján
megvarratták,de néhány jelenetben a valódi 100 éves darabot viselik a szereplők.
Ilyen például amit Elza visel a fojtogatása alatt illetve amiben megtalálják a
hulláját. Sajnos azonban a ruha megsínylette a „szereplést”.
Majd Szakács Györgyi hozzátette,hogy
a szecessziós ruhákat tekinti a kultúra csúcsának. Az első világháború után azonban
elmúlt minden. Új szemlélet és új divat
vette kezdetét, hiszen az emberek is megváltoztak.
Szász Attila:
Fotó: Szűcs András |
A produkció sikerében szerepet
játszik az is,hogy reflektál a mai viszonyokra. A férfi-női párbeszéd olyan
mint napjainkban. Ezt szerették a színészek is, hiszen ez az örök
viszonyrendszer átélhető volt mai szemmel is. A film egyébként nagyon jól
rámutat a nők kiszolgáltatott helyzetére. De igazából minden karakternek van
egy főnöke. Katónak Rózsi,Rózsinak Elza,Elzának Max és még őt is az apja irányítja.
Így nagyon jól látszik, hogy milyen komplex ez a kapcsolatrendszer, mennyire függnek
egymástól a szereplők. Majd hozzátette, hogy Rózi és Elza közötti erotikus
jelenetet ő írta hozzá a forgatókönyvhöz, az eredeti történetben ez nem volt
benne.
Illetve ami még változás volt az
eredeti történethez képest, hogy Elza hulláját a kosárban valójában két kocsis
találta meg és nem nyitották ki a kosarat egyből,mert azt hitték kincs van
benne,így csak félúton derült ki,hogy igazából mi van benne.
A forgatás során figyeltek az
apró részletekre is, hogy minden korhű legyen. Még arra is gondoltak, hogy a
századforduló idején fordított volt az autósközlekedés Budapesten. Azonban egy
bakit mégis elkövettek,hiszen a Budai vár kupolája abban az időben még nem
létezett. De erre az egy átlag nézőn fel sem figyel.
Fotó: Szűcs András |
Amikor elolvasták a
forgatókönyvet, akkor még senki nem volt a fejükben, hogy ki tudná eljátszani
legjobban Mágnás Elzát, azt a nőt, akiért férfiak és nők egyaránt bolondulnak.
Természetesen ezt a karaktert imádták a castingra jelentkezők is és mindenki akarta ezt a
szerepet. Azonban a korabeli női ideál nem egyezik a mai trendekkel. Kovács
Patrícia azonban szülés után volt és kicsit kidomborodott, ami pont megfelelt.
A második casting körben vált véglegessé Patrícia szerepe, ugyanis Rózsi
kirúgásának jelenetét kellett eljátszani. Az fogta meg a rendezőt, hogy
sikerült Patríciának ülve maradnia a jelenetben, míg más jelöltek úgy gondolták
ehhez fel kell pattanniuk a helyükről. Ez a szerencsés momentum hozta Mágnás
Elza szerepének megkaparintását.
Gryllus Dorka profi, sokat adott
már a castingon is. Ráadásul sokan pucosan, korhű ruhában jelentek meg, míg
Dorka smink nélkül és annyi könnyen jelent meg amire szükség volt.
Döbrösi Laura az ’Egynyári kaland’
forgatásáról jött a castingra, de amint meghallgatták, az összes többi
jelentkezőt hozzáviszonyították, hiszen ő volt a legjobb.
A levegő szikrázott a három
szereplő között. „A szereposztás visszaigazolódott. Úgy gondolom jól
döntöttünk.”
Ráadásul!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése