2016. március 17., csütörtök

FilmON: Félvilág - Mágnás Elza világa


A Félvilág visszatért az Urániába, a film egyik forgatási helyszínére. A vetítésen is nagy sikert aratott a produkció. Ráadásul a nézők találkozhattak  a film készítői közül Szász Attila rendezővel (Most látszom, most nem látszom; A berni követ), Nagy András operatőrrel (Bibliotheque Pascal, Fehér tenyér, Johanna), Szakács Györgyi (Kossuth-díjas, Jászai Mari-díjas, Mafilm-díjas) jelmeztervezővel ( napfény íze kosztümjeiért Oscar-díjra jelölték) és Valcz Gábor látványtervezővel (Moszkva tér, Poligamy, Swing).


Szász Attila:

A rendező azért ezt a történetet választotta,mert kíváncsi volt, hogy ezt a századfordulós hangulatot, hogyan tudják majd korhűen ábrázolni, illetve nagyon tetszett a 3 nő kapcsolata.
Mozifilmes igényességgel vágtak bele a film elkészítésébe, de eredetileg egy 50 perces 1 helyszínes film készítésére szerződtették őket. Ehelyett lett egy  88 perces több helyszínes produkció. Ráadásul így is ki kellett vágni erotikus jeleneteket.
Az első költségvetés kalkulálás a meglévő összeg ötszörösére sikeredett először, de végül sikerült megvalósítani a filmet a rendelkezésre álló keretből, illetve az idővel versenyt futva a forgatás mindössze 19 nap alatt zajlott le.

Fotó: The Orbital Strangers Project
Valcz Gábor:
 Az írónak konkrét elképzelései voltak a díszlettel kapcsolatban, ráadásul folyamatosan jelen volt a forgatáson és segített a pici nüánszokban.
Mivel az anyagiak miatt nem volt lehetőség műteremre, Elza polgári lakását egy vidéki kastélyban alakították ki. Valamint az Uránia filmszínházban is forgattak. Ez a helyszín azért is volt ideális,mert 80-90%-ban már nem is nagyon kellett alakítani a helyen. Ráadásul a rohanó tempó miatt egy éjszaka volt berendezni a terepet és leforgatni az ottani jelenetet.

Szakács Györgyi:

20-30 éve gyűjti a különleges ruhákat. S a gyűjteményéből ő választotta ki, hogy mit szeretne megmutatni a közönségnek. Azonban az aprólékosságoknak legalább a fele nem is látszódik a filmben,de ez ezzel jár. - mesélte Szakács Györgyi.
Előzetes ruhapróba nem volt, idő és a pénz híján. A filmben megjelenő ruhák többségét az eredeti alapján megvarratták,de néhány jelenetben a valódi 100 éves darabot viselik a szereplők. Ilyen például amit Elza visel a fojtogatása alatt illetve amiben megtalálják a hulláját. Sajnos azonban a ruha megsínylette a „szereplést”.
Majd Szakács Györgyi hozzátette,hogy a szecessziós ruhákat tekinti a kultúra csúcsának. Az első világháború után azonban elmúlt minden. Új szemlélet  és új divat vette kezdetét, hiszen az emberek is megváltoztak.

Szász Attila:

Fotó: Szűcs András
A produkció sikerében szerepet játszik az is,hogy reflektál a mai viszonyokra. A férfi-női párbeszéd olyan mint napjainkban. Ezt szerették a színészek is, hiszen ez az örök viszonyrendszer átélhető volt mai szemmel is. A film egyébként nagyon jól rámutat a nők kiszolgáltatott helyzetére. De igazából minden karakternek van egy főnöke. Katónak Rózsi,Rózsinak Elza,Elzának Max és még őt is az apja irányítja. Így nagyon jól látszik, hogy milyen komplex ez a kapcsolatrendszer, mennyire függnek egymástól a szereplők. Majd hozzátette, hogy Rózi és Elza közötti erotikus jelenetet ő írta hozzá a forgatókönyvhöz, az eredeti történetben ez nem volt benne.
Illetve ami még változás volt az eredeti történethez képest, hogy Elza hulláját a kosárban valójában két kocsis találta meg és nem nyitották ki a kosarat egyből,mert azt hitték kincs van benne,így csak félúton derült ki,hogy igazából mi van benne.

A forgatás során figyeltek az apró részletekre is, hogy minden korhű legyen. Még arra is gondoltak, hogy a századforduló idején fordított volt az autósközlekedés Budapesten. Azonban egy bakit mégis elkövettek,hiszen a Budai vár kupolája abban az időben még nem létezett. De erre az egy átlag nézőn fel sem figyel.
Fotó: Szűcs András
Amikor elolvasták a forgatókönyvet, akkor még senki nem volt a fejükben, hogy ki tudná eljátszani legjobban Mágnás Elzát, azt a nőt, akiért férfiak és nők egyaránt bolondulnak. Természetesen ezt a karaktert imádták a castingra  jelentkezők is és mindenki akarta ezt a szerepet. Azonban a korabeli női ideál nem egyezik a mai trendekkel. Kovács Patrícia azonban szülés után volt és kicsit kidomborodott, ami pont megfelelt. A második casting körben vált véglegessé Patrícia szerepe, ugyanis Rózsi kirúgásának jelenetét kellett eljátszani. Az fogta meg a rendezőt, hogy sikerült Patríciának ülve maradnia a jelenetben, míg más jelöltek úgy gondolták ehhez fel kell pattanniuk a helyükről. Ez a szerencsés momentum hozta Mágnás Elza szerepének megkaparintását.

Gryllus Dorka profi, sokat adott már a castingon is. Ráadásul sokan pucosan, korhű ruhában jelentek meg, míg Dorka smink nélkül és annyi könnyen jelent meg amire szükség volt.
Döbrösi Laura az ’Egynyári kaland’ forgatásáról jött a castingra, de amint meghallgatták, az összes többi jelentkezőt hozzáviszonyították, hiszen ő volt a legjobb.

A levegő szikrázott a három szereplő között. „A szereposztás visszaigazolódott. Úgy gondolom jól döntöttünk.”
Ráadásul!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése