kép. |
Június 22-én a Kölcsey Központ Nagyterme
mozi teremmé változott és a debreceni közönség a Saul fia című film levetítése után, találkozhatott az alkotókkal.
A remekművet ugyan Magyarországon
csak június 11-én kezdték el vetíteni, de már megjelenése előtt óriási
népszerségnek örvendett, hiszen a cannes-i filmfesztiválon a nagydíj mellett
további három elismerést (az életigenlés értékei miatt járó François Chalais-,
a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetsége által kiosztott FIPRESCI-, valamint a
művészien kivitelezett filmtechnikai megoldásokért járó Vulcain-díjat) is
bezsebelte Nemes Jeles László első nagyjátékfilmje.
Az alkotás debreceni
díszbemutatóján, a film levetítését követően a közönség találkozhatott a
rendezővel, Nemes Jeles Lászlóval, Röhrig Géza és Molnár Péter színészekkel, valamint Zabezsinszkij Éva casting directorral.
Az első kérdést, azaz hogy hogyan találták
meg a megfelelő embereket a szerepekre a hölgy válaszolt:
foto:borsonline.hu |
„Ez a folyamat majdnem másfél
évig tartott. Egyetlen egy szempont lebegett előttünk végig,hogy olyan arcokat
találjunk,akikről el tudjuk hinni,hogy ebben a pokolban életben maradnak. Ami
azt jelenti,hogy egyáltalán nem volt fontos,hogy színészek legyenek,nem volt
fontos,hogy bármilyen tapasztalatuk legyen,nem volt fontos,hogy zsidó
származásúak legyenek. Szóval ilyen szempontból könnyű dolgom volt,mert
teljesen szabad kezet kaptam. Úgyhogy akár utcáról is kerestünk embereket. Maga
a próbafolyamat az meglehetősen rendhagyó volt,mert nem mondhatjuk egy
amatőrnek,de egy színésznek sem,hogy akkor most képzeld el,hogy Auschwitzben
vagy 1944-ben. Ebben a pillanatban véget ért volna az egész próbafolyamat,mert
ilyenkor működésbe lépnek azok a képzetek, amit az emberek a háború után
gondolnak Auschwitzről. Úgyhogy elsőre próbáltunk olyan helyzeteket kitalálni,
ami valamennyire ezt a kiszolgáltatottságot modellálja. Utána próbáltunk
börtönszituációkat eljátszatni velük és csak ezek után, amikor már mindezen
keresztülmentek, akkor mertük őket valamennyire bevezetni ebbe a világnak a
számukra is nyílván ismeretlen közegébe.”
De voltak kivételek folytatta Zabezsinszkij Éva:
„Például a Gézának a megtalálása,
az egy speciális történet volt, mert őt egy másik szerepre szántuk. Amikor
Budapesten járt (ugye New Yorkban él), akkor megkértük, ha már itt van, ugorjon
be a többi színész mellé Saulnak. Tehát legyen ő az, aki végszavaz, akivel
párban tudnak csinálni jeleneteket. Amiből mi látjuk, hogy az illető színész
alkalmas vagy nem. Ültünk, Géza játszott velünk és elkezdtem bökdösni Lászlót, hogy
látja ezt, amit én látok. S mondta,hogy látja,de ő se hisz nagyon a szemének.
Ugyanis az történt , hogy ott ült előttünk Saul. Úgy, hogy nem csinált semmit.
Hiába volt addigra egy nagyon jó nevű, külföldi színészünk Saul szerepére,
fogtunk magunkat és elővezettük a producerek előtt,hogy most akkor nulláról kezdenénk
és nekünk Géza kell. Ekkor a Géza
Amerikában volt és vissza kellett őt hozni és mindent kipróbáltunk vele, amit
csak lehetett. Ugyanis azt a kockázatot kellett vállalni, hogy alapvetően egy
civil tehát nem egy színész és mégis az
egész film tulajdonképpen rajta múlt/múlhat. De azt kell mondanom, hogy jól
döntöttünk.”
Továbbá hozzátette, voltaképpen szerencsés
is volt, hogy Röhrig Géza amatőr színészt választották a főszerepre.
„Mi nem azt akartuk, hogy eljátsszák ezek a szereplők a történetet,
hanem hogy hordozzák. A Géza esetében ez volt szembetűnő,hogy nem csinál
semmit,csak itt ül mellettem. Akkor is van benne valami olyan fajta zártság
vagy konokság vagy bármi - aki ismeri az
tudja is – ami életre kel és ez az amit nem nagyon lehet eljátszani.”
Nem izgultam egy percig sem
Röhrig Géza fotó:hvg.hu |
Röhrig Géza 5-6 éve találkozott
először Lászlóval New Yorkban. Azonban nem számított rá, hogy övé lesz a
főszerep.
„Nem gondoltam egy percig sem, hogy erre alkalmatlan lennék és
befürödhetne ez a produkció. Amikor megkaptam a főszerepet, akkor nem kezdtem
el izgulni egy percig sem, hanem elkezdtem készülni rá.” – mondta Röhrig
Géta, akit ahogy már említettük eredetileg Ábrahám szerepére nézett ki László.
Valamint hozzátette, hogy a
csapattal egyből megtalálta a közös hangot és együtt beszélték meg, hogy az
ilyen tárgyú filmeknek milyen csapdái lehetnek, miket kell kerülniük. Tudta,
hogy a film jó kezekben volt.
Nem kellene jópofáskodni
A rendező amint megkapta a szót
kijelentette, hogy nem tartja túl ideálisnak, hogy a film után közvetlenül itt
jópofáskodnak, de legalább találkozhat a közönséggel. Majd kiemelte, hogy egy nagyszerű csapat állt
mögötte, akikkel együtt küzdötték le az akadályokat.
Nemes Jeles László foto:mno.hu |
Lászlóék 2005-ben kezdték el a
francia nyelvű auschwitzi tekercseket olvasni, amit a Sonderkommando írt, majd
ásott el 1944-ben. Ezek egyfajta időgépként szolgáltak, hiszen tartalmazták
gondolataikat, mindennapjaikat, valamint, hogy hogy próbálták meg szabotálni a
rendszert. Ennek alapján indult el a film készítésének folyamata.
Nemes Jeles László kiemelte, az
első szempont az volt, hogy felkészült legyen a témában, tisztában legyen a
történelmi háttérrel, hiszen nem egy kosztümös filmet akart készíteni. Ebben
Vági Zoltán történész segített. Például, hogy az emberek „nevei” avagy számai
olyanok legyenek, amik tényleg léteztek vagy épp, hogy kik előtt vették le a
sapkájukat a zsidók a táborban. Hangsúlyozta, hogy nem olyan filmet akart csinálni,
amit már mások csináltak. Új hangra, új megközelítésre törekedett.
Nemes Jeles László fotó:metropol.hu |
„Nem képeskönyvet akartam, hanem a nézőket szerettem volna belehelyezni
ebbe a világba. A legtöbb holokausztfilm a túlélésről szól, sokat akarnak
megmutatni, és éppen emiatt nem mutatnak meg semmit. Mi arra helyeztük a
hangsúlyt, hogy megmutassuk, egy embernek mit jelenthetett ott lenni a
haláltáborban.” – fogalmazott Nemes Jeles László.
Kiemelte, hogy fontos volt
számára a hihetőség. 1944.október 6-7-én
a Sonderkommando valóban fellázadt. Valamint megemlítette a helyszínt is. A
cselekmény főleg a Krematórium területén játszódik. Úgy építették meg a színteret,
hogy szervesen látható legyen a néző számára, milyen is volt az eredeti hely
logikája.
A térlogika mellett fontos szerep
jutott a hangoknak. „A film ötven
százaléka hang, a képen kívüli eseményekre ezekből következtethetünk. Az anyag
kívánta a hangot, ezáltal teremtett végtelen perspektívát. Ugyanakkor a bábeli zűrzavart az is
erősíti, hogy nyolc nyelven szólalnak meg a szereplők. ” – fogalmazott meg a rendező.
Értelmezések
A beszélgetés során kitértek a
filmben megjelenő zsidó motívumokra is, amit ugyanakkor nem mindenki vehet
észre. A zsidó hagyományban ugyanis a temetés során a koporsóval hétszer állnak
meg az elhunyttal a sírhoz érve. Ez a hét állomás megjelenik a filmben is.
foto:mno.hu |
Illetve tradíció, ha morzsát szórnak
a vízbe, az a bűneiktől való megszabadulást jelképezi. (Vigyázz SPOILER!) A
kisfiú holtteste elúszik a film végén a folyón. Ez jelképezheti a megtisztulás
folyamatát. Röhrig Géza ezekhez a megállapításokhoz hozzáfűzte, hogy nem
akartak semmit sem belemagyarázni a filmbe. Mivel ez egy alkotás, többféle
értelmezés lehetséges, nincs egyetlen séma. Ha valaki ezeket a momentumokat észreveszi,
akkor az egy háttértudásra utal, amivel azonban nem rendelkezik minden néző. A
befogadóra van bízva, hogy mit lát bele a filmbe, hogyan értelmezi, akár egy
versnél.
Különlegesek
Ha megnézzük a filmet, akkor
maradhat bennünk kétely egy kérdést illetően. Vajon tényleg Saul fia, az a kis
gyerek, akit el akar temetni?
Ennek megválaszolását a nézőre
bízza a film. De Röhrig Géza egyéni véleménye szerint nem a valódia fia
Saulnak. Inkább csak azért értékes Saulnak a fiú,(VIGYÁZZ SOILER!!!!!) hogy
túlélte a gázkamrát.
A film továbbá azért is érdekes,
hiszen a történetet a Sonderkommando szemszögéből ismerjük meg. Nem saját maguk
választották ezt a pozíciót, csupán kijelölték őket. Azért is voltak „különlegesek”,
mert ők tudták, hogy hogyan halnak meg a többiekkel ellentétben.
Nem volt még ehhez hasonló
Röhrig Géza a beszélgetés végén hangsúlyozta,
hogy Auschwitzal valami új kezdődött el. Volt emberirtás Auschwitz előtt is: örmények
gyilkolása a törökök által, Gulag a Szovjetunióban vagy akár gondoljunk csak
Kambodzsára. Nagyon sok embert megöltek.
fotó:haon.hu |
De miben is különbözik ez a fajta
embertelenség a többitől? Egyrészt technológiában, a személytelen gyilkolásban.
De amitől nem fogjuk tudni besorolni a többi történelmi események közé, az
éppen a 1,5 millió gyerek. A bolsevikok megölték a cár gyerekeit, de nem
száműzték őket a Gulágra. Az az 1,5 millió gyerek teszi felfoghatatlanná ezt az
egészet, ami miatt valami más kezdődött el. Hihetetlen, hogy ezt meglehetett
tenni gyerekekkel, hiszen eddig őket kihagyták. Nemcsak emberek pusztultak el, hanem
az emberek eszménye is. – fogalmazott Röhrig Géza.
A beszélgetést Röhrig Géza, egyik versének felolvasásával zárta:
Megtaláltam a lányom lufiját
a padláson. Egy hároméves lufi.
Még van benne szufla,
még nem engedett ki,
csupán megráncosodott,
de azt is olyan szépen,
órák óta nézem,
az én kicsi lányom lehellete benne;
nem hagyta, hogy segítsek neki fújni,
szinte teljesen eltakarta már a pöffeszkedő gumi,
olyan rózsaszín, s valami durrant,
berontottam a szobába rögtön,
de nem a lufi, hanem egy pisztoly volt,
a lányom ijedten rohant az ölembe,
mondtam: most gyorsan elmegyünk,
a lufit nem hozhatod,
bácsik lövöldöznek egészen közel,
a kerten át biztosabb, vedd már a cipődet,
legalább hadd pukkasszam ki én,
bömbölt a lányom,
majd kipukkasztod, ha visszajöttünk.
Hát így. Még egy csomót kötök a vén lufi nyakára.
Röhrig Géza
//Nemes Jeles László magasra
tette a lécet saját maga számára is. Hiszen a nézők kíváncsian várják a
következő filmjét. Azonban a rendező csak annyit árult el, hogy egy fiatal
nő történetéről fog szólni az 1910-es Budapesten. //
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése