2012. december 1., szombat

Ne légy láma!


Világot akarsz látni? Új barátokat szerezni? Ne tétovázz bátraké a szerencse!

kép:royalmagazin.hu
Eljátszottál már a gondolattal, milyen lehet egy másik országban tanulni, és közben egy másik családnál élni? Van rá lehetőség!
A diákcsereprogram lényege, hogy hosszabb-rövidebb ideig külföldön élsz egy másik családdal, miközben általában tanulsz a hely iskolában. Ez egy igazi három az egyben megoldás, mert kiszakadhatsz a szürke hétköznapokból és megismersz egy idegen kultúrát, közben nyelvet tanulsz, és rengeteg külföldi barátot is szerzel. A programban egy küldő és egy befogadó család vesz részt. Azonban ha téged befogad egy család, attól még nem kell a te szüleidnek is vendégül látni valakit, csak ha szeretnétek. Igazából, az egészben a legjobb, hogy kapsz egy új családot!
A cserediákprogramokat általában egy külön ezzel foglalkozó szervezet bonyolítja le. Vannak teljes évre szóló programok, de találhatsz nyáriakat és néhány heteseket is. Azt már neked és a családodnak kell eldöntened, hogy mennyi időt vállaltok be, és melyik programhoz csatlakoztok.

Michelle Hosang német cserediák Magyarországot választotta. Így elárult néhány érdekes információt és személyes tapasztalatot:)

1.Egy cserediákprogramon veszel részt ebben a tanévben. Mesélnél erről egy kicsit?
Az a szervezet, ami lebonyolította az utamat, a YFU, 50 éve létezik Németországban. Vannak más szervezet is, mint az AFS vagy az AIFS, de én emellett döntöttem, mert ez nagyon megbízhatónak találtam. Ki kellett töltenem egy jelentkezési lapot, utána pedig egy elbeszélgetésen vettem részt. Pár héttel később pedig jött a válasz, hogy felvettek-e vagy sem.

2.Miért pont Magyarországot választottad?
Több országból lehetett választani. Észtország, Magyarország, Románia és Csehország jött számításba, de a végén Magyarország mellett döntöttem.
 Sok német ismerősömtől hallottam, hogy Magyarország nagyon szép és majdnem minden ember ismeri a Balatont is Németországban. Tehát sok szépet hallottam erről az országról és úgy gondoltam meg kell próbálnom. Azonban a magyar nagyon nehéz nyelv. Így ez egy nagy kihívás számomra. Remélem, ebben az évben megtanulok magyarul. :)

3. Te most a debreceni Kossuth Gimnáziumban tanulsz. Milyen különbségek vannak a magyar és a német iskolák között?
Ez egy kicsit nehéz. Vannak különbségek: nálatok 5 jegy van, amivel osztályoznak, nálunk 6. Nálunk az 1-es a legjobb nálatok az a legrosszabb. Itt a 11. osztályban fakultációt választhatsz, ez Németországban nincs így. Az érettséginél lehet kiválasztani, hogy egy normál vagy egy emelt érettségit csinálsz. S a tanulókat ott keményebben értékelik. Lássuk csak, milyen különbség van még? 11. osztályban sok féle tantárgyat le lehet adni, mint például a fizikát, amit ti itt 11.-ig tanultok, úgy tudom. Ez engem meglepett, mert én a fizikát és a kémiát le akartam adni, de most mégis tanulnom kell.

4.Mikor kezdődik a tanítás Németországban?
Ez tartományonként különböző. Az én tartományomban pár nappal később kezdődik az iskola, mint Magyarországon. De ugyanígy a szünetekkel is. Van olyan tartomány, ahol van téli szünet, de olyan is ahol nincs, tehát nem egységes.

5. Hogyan értékelnek téged a tanárok? Tehát kapsz jegyeket?
4 tantárgyat választottam ki, amit szeretnék igazán intenzíven tanulni (angol, matek, történelem és magyar), hiszen ha mindent kellene, az túlságosan nehéz lenne számomra. Az elején még csak angolból osztályozták, azonban szeptemberben és októberben még nem értékeltek semmiből. Viszont most már a többi tantárgyból is kapok jegyeket. Bár nem tudom, hogy jó lesz-e így. :) Német fakton is kapok jegyet, de attól, hogy német vagyok, még nem jelenti azt, hogy csak jó jegyeket adnak. Teljesen más német nyelvet tanulni külföldön, mint otthon.

6.Egyébként hogy érzed magad itt a gimiben? Be tudtál illeszkedni?
Nagyon nagyon jól érzem magam! Az első napon a legrosszabbra számítottam. Beszéltem más emberekkel, akik ugyanígy külföldön tanulnak és hozzájuk nem szólt senki, de velem, ahogy beléptem az osztályba egyből elkezdtek beszélgetni. Itt nagyon jó a hangulat és nyitottak az emberek, ami nekem igazán tetszik. A tanárok is közvetlenek, lazák, sokszor vicceket is mesélnek, amit szeretek.

7.Egy magyar családnál laksz, hogy érzed magad a náluk?A család nagyon kedves. A fogadó anyukámmal csak magyarul beszélek, nem nagy dolgokat, de próbáljuk egymást megérteni, s nagyjából ez sikerül is. A nagyobb családi kört is megismertem már és mindenki nagyon szimpatikus. Azonban én nem vagyok olyan nyitott. Otthon, Németországban is sokat vagyok a szobámban és csak enni járok ki. A fogadócsalád, akiknél vagyok, ezt nem találják jónak, le akarnak erről szoktatni. Mostanában azonban már közösen összeülünk a családdal és beszélgetünk esténként

8.A te családod fogadott már be cserediákot valamikor? (Németországban)
Az általános iskolámnak volt egy partner sulija Polavitban, Lengyelországban. Nyáron 10 napra ki lehette menni oda, ősszel pedig onnan jöttek vissza 10 napra. 3-4 alkalommal vettem részt ezen a programon és nagyon jó volt. De egy egész évre nem akartunk diákot befogadni, mert az túl hosszú lett volna.

kép:mythologic.hu
9.Most egy évig nem mehetsz haza a családodhoz. Nincs honvágyad?
Kezdetben egyáltalán nem volt honvágyam, de ahogy telt az idő rám tört. Nagyon tetszik Magyarország, tehát nem a miatt van honvágyam, hogy Németországban szeretnék lenni, hanem mert anyukám, a testvérem és a barátaim hiányoznak nagyon. Azonban nem gondoltam, hogy a húgom is ennyire hiányozni fog, mivel vele otthon állandóan vitatkozunk.

10.Hogy tetszik Magyarország? Voltál már Budapesten? Vagy kirándultál már valahol?
Debrecenben már nagyon jól kiismerem magam, legalábbis úgy gondolom. Ha valami dolgom van a városban, akkor csak felszállok a buszra. Debrecen nagyon tetszik.
Én vagyok az egyike azoknak a diákoknak, akik vidéki városban vannak, a csereprogram által. A legtöbben Budapesten, a fővárosban laknak. Budapesten nagyon szép minden, ott voltam most a héten, szerdán a YFY-nál egy pár dolgot tisztázni. Volt az irodában egy gyakornok, aki beszélt németül és ő mutatott pár dolgot. S azt mondta, hogy ő is nagyon szereti Budapestet és nagyon szép város. Novemberben 17-én megyek legközelebb Pestre és akkor ott is éjszakázok és megnézzük a nevezetességeit, a többi cserediákkal együtt. Nagyon örülök, hogy meglátogathatom ezt a várost, de Debrecenben nagyon tetszik minden és szeretek itt élni.
Voltam már 3 napig Eger környékén is. Megnéztük Eger városát, utána pedig elmentünk egy termálfürdőbe és meglátogattunk egy múzeumot.

11. Hogy tetszik a magyar konyha? Van kedvenc magyar ételed?
Töltött káposzta az egyik kedvenc magyar ételem, habár nem kimondottan szeretem a sértéshúst, de ha fel van dolgozva, le van darálva, be van ízesítve, fűszerezve akkor szeretem. Eddig nem ismertem csak a véres hurkát, s ez a májas hurka, amit megkóstoltam, egy új íz volt számomra, de ez is nagyon finom volt. 
A fogadó anyukám igazán nagyon jól főz, de vannak olyan ételek, amit túl fűszeresnek találok, nagyon finomak,de nekem egy kicsit sok. Lángost is ettem már és nagyon ízlett.

12.Említetted, hogy nehéznek találod a magyar nyelvet. Mi a legnehezebb számodra?
Én úgy gondolom, hogy nagyon logikus a nyelvtana a magyar nyelvnek, ezzel nincs nagy gondom. A németben ugye 4 eset van itt a magyarban is. Ezek a ragokat, ragozásokat (–ban –ben ) egyszerűen meg kell tanulni és minden menni fog. A legnehezebb a szavakat bebiflázni. Egy klasszikus példa „Ampel” ez németül azt jelenti, hogy közlekedési lámpa. Minden nyelvben úgy a németben is vannak nagyon hosszú szavak, amiket nehéz megjegyezni. Sok idő kell, hogy megtanuljam az ilyen hosszú, bonyolult szavakat. De menni fog.

13.Ha véget ér ez a csereprogram, akkor vissza fogsz még jönni Magyarországra?
Igen mindenféleképpenJNem tudom még, hogy mikor hogy, meg úgy egyáltalán. Esetleg még ugyanabban az évben, amikor befejeződik a program. Hogy ne rozsdásodjon, be a nyelvismeretem mindenképp vissza fogok jönni. Szeretek nyelveket tanulni. Mindenesetre mindenképp visszatérekJ

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése