2011. január 29., szombat

TUDOK, MCC – mit rejtenek a mozaikszavak?

Inkább kisebb, mint nagyobb reklámmal, de már évek – sőt lassan évtizedek – óta működnek hazánkban, tanulmányaikban kiemelkedően tevékenykedő diákokat segítő szervezetek. Két kiemelkedő mozgalom szervezői az elmúlt években többször is látogatást tettek iskolánkban programjaik népszerűsítése érdekében.

Először a Kutató Diákok Mozgalmát emelném ki a sorból, mivel néhány hete – november 27-én - került sor a Tudományos Diákkörök Országos Konferenciájának, kedveltebb nevén a TUDOK-nak Észak-magyarországi regionális fordulójára, melyen iskolánk diákjai is szép számban vettek részt. A természettudományi szekció tagjaiként Szeifert Viktória és Gál Kristóf 11.c osztályos diákok most az országos fordulóra készülnek, ezúton is kívánjunk nekik sok szerencsét!
De lássuk, mit is jelent pontosan kutató diáknak lenni? A mozgalomba bekerülni nem nehéz, mindössze annyi szükséges, hogy regisztráljunk az oldalon, de az érdemi munkához tehetség, szorgalom és persze egy megfelelő mentor szükségeltetik, aki segít a további munkában. A mentorlista segítségével találhatunk lakóhelyünkhöz közeli kutatókat, akik csak arra várnak, hogy újabb lelkes amatőröket indítsanak el pályájukon. Egy udvarias levélváltás után már kezdődhet is az érdemi munka. Mivel nem mindegy, milyen eszközök állnak rendelkezésre, egy tudományos kutatáshoz valóban érdemes mentort keresni, aki tudja biztosítani a megfelelő környezetet és szakmai segítséget az egyetemek kutató laborjainak egyikében. Hogy ne csak lóbáljuk a lábunkat a laborban, némi megmérettetés is vár ránk.


A konferenciának keresztelt eseménysorozat tulajdonképpen egy verseny, ahol a diákok bemutathatják kutatásuk eddigi eredményeit egy szakmai zsűri és természetesen a mozgalom többi tagja előtt először a regionális, majd az országos fordulóban. Végül szekciónként kiválasztják a legjobb projekteket, amelynek készítői a hagyományosan megrendezett káptalanfüredi táboron vehetnék részt, újra elénekelve hajnak kettőkor a fotoszintézis dalt vagy a kockaéder ritmusait felidézve. Akik pedig hasonló időpontban szeretnének gyorstalpaló kvantumfizika órát venni, azoknak mindenképpen ajánlom!

Most pedig lássuk a másik oldalt, a humánosoknak kedvező mozgalmat. Az MCC KP, avagy a Mathias Corvinus Collegium Középiskolás Programja évek óta nyújt lehetőséget a humán tudományok iránt érdeklődőknek tudásuk bővítésére, valamint új ismeretségek kötésére. A program nem csak az ország tehetséges és motivált diákjainak gyűjtőhelye, hanem rendkívüli segítség az egyetemi felvételire való készülésben és az eddig megszokottól eltérő tudásanyag megszerzésében.
A program az úgy nevezett e-learning modulon keresztül zajlik, melynek során négy félév elvégzésére van lehetőség, melyek a társadalomtudományok, közgazdaságtan, nemzetközi kapcsolatok, valamint a modern kori történelem legjelentősebb tanulmányait foglalják magukba, melyekből félévenként négyszer tesztet kell írni a program honlapján. A félévek elvégzése után a diákok programbizonyítványt és életre szóló élményeket nyernek, mivel több előadás is részét képezi a „tantervnek”. Félévenként két előadást lehet meghallgatni a kollégium előadótermében. Az elmúlt néhány alkalommal terítékre került Irán és az atombomba kérdése, a modernkori történetírás problémája és jövője Romsics Ignác professzor úrral, az euró jövője hazánkban és sok más aktuális és érdekfeszítő téma. Az előadások után vitakörökön lehet részt venni különböző témákban, moderátorok vezetése és segédlete mellett. Néha kerekasztal beszélgetések, máskor pro és kontra csapatok vitája bontakozik ki. Itt is változatos témákat kerítenek nekünk a szervezők, csapataink foglalkoztak már a halálbüntetés kérdésével, a magyarországi romák helyzetével, beszélgettek a szlovák nyelvtörvénnyel kapcsolatban, vagy épp az iszlám nők helyzetéről. Mindenki megtalálhatja az érdeklődésének megfelelő témát.
Ki kell még emelnem az augusztus végén és február környékén az ország különböző pontjain megrendezésre kerülő nyári és téli táborokat, melyekre mindannyian nagyon szívesen emlékszünk vissza. Általában két és fél, három napot töltünk együtt, mialatt a kötetlen programok mellett érdemes részt venni az éjszakai akadályversenyeken, valamint a csapatépítő játékokon, melyek pillanatok alatt közelebb hozzák egymáshoz az ország különböző pontjairól érkezett diákokat. Másnap hagyományos módon egy előadást hallgathatunk végig, majd a kérdések következnek. Ennek egyetlen veszélye, hogy az eredetileg egy órásra tervezett beszélgetés két és fél órára nyúlik, de az ebéden kívül semmit sem veszthetünk. Legfeljebb az előadó is lekési a vonatot.

Közvetett és személyes tapasztalatok alapján csak annyit ajánlanék még, hogy azok a diákok, akik komolyabb ambícióval rendelkeznek valamely tudományág területén és szeretnének egy jó csapat tagjai lenni, mindenképp látogassanak el a következő oldalakra:


Tóth Fruzsina

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése