Fotó: Petruska Facebook |
KWzó: Legutóbbi nagy megmérettetésed a Nagy-Szín-Pad tehetségmutató versenye volt. Hogy érzed, mennyit kamatoztattál belőle?
Petruska: Alapvetően ez is egy olyan mérföldkő volt, mint ezer éve
megnyerni a Veszprémi Utcazene Fesztivált, együtt turnézni az országban a Quimbyvel,
aztán utána benne lenni a Dalban vagy megcsinálni két nagylemezt. Ez is egy
következő mérföldkő volt. Nekem a Nagy-Szín-Padban az tetszett nagyon, hogy
végre visszajelzést kapok a szakma részéről, hogy kvázi fesztivál kompatibilis
az a minimális felállás amiben én működöm. Én nagyon hiszek abban, hogy ez az
egy szál gitár, hegedű elég és ezt megerősítette a szakma. Azóta pedig egy
művészi átértékelés van bennem. Feltettem magamnak a kérdést, hogy mi az, amire
valóban vágyom, mert az ember így
fiatalon minél nagyobb, minél több,
minél hangosabb akar lenni. Viszont azt gondolom, hogy mostanában ér a zeném is
egy olyan férfi korba, amikor már jó ha
elkezdek disztingválni azon, hogy mi az, ami jót tesz nekem. A ’nagyszínpad’
szóval kapcsolatban tettem fel magamnak a kérdést, hogy ez a nagyszínpad azt
jelenti-e, hogy egy fesztivál fő színpadán akarok játszani vagy egy nagyobb
méretű színpadon, ahol már lehet varázsolni, be lehet járni, be lehet játszani.
Azt gondolom, hogy inkább az utóbbi a válasz, mert nagy színpad lehet egy MÜPA,
egy színházi környezet, ahol meg van az az infrastruktúra, hogy jól szóljon a
basszus, meg profi fények legyenek. Lehet showt csinálni egy olyan méretű
környezetben, ami egyszerre intim, de ugyanakkor meg van az a beterpesztős
rock’n’roll is, ami nélkül nem tudnék létezni.
Fotó:Petruska Facebook |
Fotó: Petruska Facebook |
KWzó: A zsűritől kaptál személyesen is visszajelzést?
Petruska: Igen beszélgettünk többek között a Campus Fesztivál
programigazgatójával, Süli Andrással; Kiss Tibivel, aki mondhatni régi
mentorom. Mindenképpen volt lehetőségünk arra, hogy a sokszor kegyetlennek
hangzó pár mondatos visszajelzést sokkal jobban árnyaljuk és ezek nagyon
inspiráló beszélgetések, ezek visznek előre. Nagyon érdekes, hogy ők maguk is
az én kérdéseimet visszhangozzák. Nagyon
érdekes jelenség az előadó művészetben, hogy tényleg magamat viszem ki a
színpadra, nem egy megkreált produkciót. Például a nagyszínpadi léttel
kapcsolatban bennem egy nagy kérdés, hogy hol van a show és hol van az, hogy a magát az embert viszem ki. Én
inkább az utóbbi felé igyekszem hajlani. Persze sok szempontból védem magamat
és sok szempontból meg nem tudom letagadni az emberi pillanatokat. De miért
kéne? Megint csak egy olyan tanulság van benne, hogy amik a kétségeim azokat
visszakapom kritikaként, amik az erősségeim, azt megerősítik. Ilyen formán az a
feladatom, hogy jóban legyek magammal. Az élet, hivatás, zene stb. az mellékes,
az csak azt tükrözi, hogy hányadán állok magammal.
KWzó: A legutóbbi kliped a Miért pont én? című dalodhoz készült. A
mesélnél egy kicsit a forgatásról és a sztori megszületéséről!
Petruska: A klipet az a Misota Dani barátom rendezte, akit egyébként
Zanzinger néven, dalszerző-előadóként ismerhetünk. Ő tervezte az egész
Kapunyitó albumom arculatát, egy korábbi klipet is rendezett és megbízom benne.
Én a vizuálhoz nem értek, nem is akarom átlépni a saját területemet. Számomra
arról szól, hogy kezdjünk vele valami érdekeset, kiforgathatjuk az eredeti
mondanivalót, játszhatunk vele. Nem kell vigyázni arra, hogy most mire
gondolhatott a költő, hanem kreatívkodjunk. Dani előállt egy sokszereplős
ötlettel, ami számomra eléggé emberpróbáló volt, mert nem vagyok színész. Emberpróbáló
volt az is, hogy ezt egy éjszaka alatt forgattuk le. Elkezdtük éjfélkor és mire
kivilágosodott már kész volt a nyersanyag. Nem tudom, hogy csináltam végig.
Bekerültem egy állapotba és forgott a kamera. De utólag visszanézve büszke
vagyok rá. Nagyon szép az operatőri munka, nagyon jól instruáltak engem. Olyan
biztonságos helyzetet teremtettek számomra, amiben könnyű volt jól éreznem
magamat és kreatívan működnöm.
Fotó: Petruska Facebook |
Petruska: Árnyalnám ezt a kérdést, mert én 4 év karrier után
jelentkeztem az első lemezemmel és nem véletlenül. Egyrészt zeneileg is
kerestem magamat, hogy mi az, ami lehatárolható Petruska hangzásként,
világként, mi az, amit át tudok adni. Nagyon érdekes, hogy azokban az időkben,
amikor próbáltam arculatot, klipet, akár egy jó fotótémát találni, zavarba
hoztam az akkori partnereimet, mert én magam sem tudtam, hogy mit akarok.
Megint csak arra tudok visszakanyarodni, hogy akkor tud igazán sikeres lenni
szerintem egy produkció, hogyha ott van mögötte az a tartalom, hogy miért is
zenélek, mit is akarok mondani. A kérdés második fele pedig, hogy az is visz előre,
ha kipróbálok újabb és újabb metódusokat. Az első lemezem például nagyon sietve készült
el. Sok szempontból nagyon meg akartam mutatni. Szeretem, mert akkor az volt
az, amit 100%-ban bele tudtam tenni, de ahogy abból kijózanodtam láttam, hogy mit
szeretnék másként csinálni és elkészült a második album, a Kapunyitó ráérős,
másfél éves munkatempóban. Mostanában alakulgat valamennyire a harmadik lemez.
A hangmérnök, akivel dolgozom
mindenáron egyszerre akarja velem felgitározni és énekeltetni a dalokat. Manapság
a stúdiózás úgy néz ki, mint a címlaplányok, semmi nem igaz belőle, tehát
próbáljuk egyre tökéletesebbre beállítani. De hát miért ne próbáljuk ki? Vannak
dolgok,amik működnek, vannak amik nem működnek. Azt gondolom, hogy az életem
így fog működni egészen a halálomig. Reagálok az előző fejezetre, előző
gondolkodásomra is és igyekszem nyitott maradni és nem egy biztonságos úton
járni, ahhoz még fiatal vagyok.
KWzó: Azt mondtad a harmadik lemez már készülőben, mennyiben fog
változni a Petruska vonal?
Fotó: Petruska Facebook |
Petruskával legközelebb itt találkozhattok:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése