2013. január 4., péntek

Tanulj meg tanulni!


kép:www.oktatas.ws

Az információ megértése és felidézése erőfeszítést, fegyelmet és akaratot igényel. De van néhány ember, akinek látszólag semmilyen erőfeszítésbe nem kerül emlékezni arra amit már egyszer megtanult!Mindenki azt szeretné, hogy minél kevesebb tanulással, minél jobb eredményt érjen el. Azonban nem az a lényeg, hogy hány órát fektetünk bele, hanem az idő minősége számít.

Ezek az emberek fotómemóriával vannak megáldva. Azonban akiknek nem adatott ez meg, annak  hatékonyabb tanulásra van szüksége, hiszen senki nem szeret órák hosszat a könyvek fölött ülni. Arra van szükség, hogy egyszerű technikákkal és stratégiákkal vissza tudjuk idézni az információkat. Sajnos a tanulás elkerülhetetlen,de ha van hatékonyabb módja, akkor miért ne használnánk azokat?

Életünk folyamán számtalan órát töltünk tanulással, de vajon tudunk hatékonyan tanulni?
Mindenki másképpen és különböző sajátos tanulási stílust használ.

A 3 alapvető stílus:
-mozgásos v. tapintásos (legkevésbé elterjedt)
- vizuális (leggyakoribb)
-hallásos (elég gyakori)

Mindenkinek ki kell tapasztalnia, hogy számára melyik a legeredményesebb. Fontos, hogy felismerjük melyik a leghatásosabb, hiszen rengeteg időt spórolhatunk meg vele.

Személyes tanulási stílusunk megállapítására több lehetőség van: katt

Mozgással tanulok:
Akkor tudnak a legjobban koncentrálni, ha aktívak és valamit meg kell tapasztalniuk.

Néhány tanács:
-Tartsunk valamit a kezünkben(Bármit amit meg lehet fogni és érezni, ami segít nekünk relaxálni és koncentrálni)
-Minden 15-20 percben tartsunk szünetet (Mozogjunk, ha csak a szobában sétálunk az is segít)
-Írjunk le nehéz szakaszokat kezünkkel (A betűk leírása a levegőbe vagy a ritmusos ismételgetés segíthet az agyunkba vésni az információt.
-Kérjünk meg valakit, hogy olvassa fel nekünk, amíg  valamilyen testmozgást végzünk
-Tanítsunk meg valakit arra, amit nekünk meg kell tanulnunk ( Valamilyen mozgást végezzünk közben)

Azonban a mozgással tanulóknak fel kell fedeznie másodlagos tanulási típusokat is, mivel ez a folyamat nem mindig kivitelezhető.

Vizuális tanulók:
Ezek a tanulok képekben gondolkodnak. Kényelmesebb nekik leírni mindent, még akkor is ha kész jegyzetek vannak előttük.

Néhány stratégia:
-Használjunk szókártyákat a kulcsrészekhez (Korlátozzuk az információkat, írjunk nagy betűkkel)
-Használjunk kiemelőt és húzzuk alá a fontos részeket
-Ábrázoljuk az információkat (Rajzoljunk a tudatunkban egy képet a fogalomról)
-Használjunk üzenő cédulákat és kis jegyzetfüzeteket (Írjuk át mint egy történetet vagy verset)
-Rajzoljunk diagramokat és táblázatokat

A vizuális tanulok jobban koncentrálnak egyedül, mint partnerrel vagy csoportban.

Hallás után tanulok:
Jobban szeretnek később jegyzetelni vagy kiegészítő anyagokra támaszkodni. A leírt információnak, amíg nem hallják nincs nagy értéke számukra.

Néhány tanács:
-Vegyük fel az anyagot kazettára,majd hallgassuk vissza
-Beszéljük meg az anyagot partnerrel illetve tanuljunk vele
-Foglaljuk össze az anyagot hangosan
-Tanítsuk meg vagy magyarázzuk el valaki másnak

"10%-át tanuljuk meg annak, amit olvasunk,20%-át annak, amit hallunk, 30%-át annak, amit látunk, 50%-át annak, amit látunk és hallunk, 70%-át annak amit mással megvitatunk, 80%-át annak, amit saját magunk megtapasztalunk és 95%-át annak, amit mi tanítunk."

Dr. William Glasser, nemzetközileg elismert pszichiáter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése